Україна була однією із перших держав пострадянського простору, яка на законодавчому рівні закріпила права споживачів шляхом прийняття відповідного профільного закону. Проте, незважаючи на законодавчо створені передумови, практична реалізація прав українських споживачів тривалий час залишалась незадовільною. Численні реформування органів виконавчої влади призводили до відсутності реального контролю та нагляду за правами споживачів з боку держави та, як наслідок, до свавілля виробників та продавців товарів і продукції.
На даний час в Україні основним профільним органом у сфері захисту прав споживачів виступає Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (ДПСС). Цей центральний орган виконавчої влади сконцентрував в собі повноваження раніше існуючих органів із діаметрально протилежними векторами діяльності: Державної ветеринарної та фітосанітарної служби України, Державної інспекції з питань захисту прав споживачів, Державної санітарно-епідеміологічної служби України. Внаслідок концентрування такого обсягу зовсім різнорідних повноважень, права пересічних споживачів в своїй більшості залишаються незахищеними.
Неоднозначним з точки зору було запровадження протягом періоду 2016 – 2018 загального мораторію на проведення перевірок бізнесу, в тому числі із питань захисту прав споживачів, що залишило пересічних громадян на одинці у відносинах із виробниками і продавцями товарів та продукції.
Як будь-який орган державної влади, ДПСС обмежене у можливістю здійснювати свої контрольно-наглядові та правозахисні функції необхідністю дотримання чітких процедур під час перевірок, обмежені наданим законодавством інструментарієм та іноді відсутністю спеціалістів належної компетенції. І найголовніше – ДПСС може зафіксувати існуючі порушення, вжити заходів щодо їх припинення, однак не може захищати та відновлювати права споживачів!
Як законодавством України, так і законодавством Європейського Союзу, провідна роль у захисті та відновленні прав споживачів надається громадським об’єднанням споживачів, що мають спеціальний законодавчий статус та повноваження у відповідній сфері. Такі громадські організації можуть самостійно, на громадських засадах, проводити фактичні перевірки якості та характеристик продукції, брати участь у перевірках державних органів, захищати в судах та інших органів права споживачів, ініціювати групові позови тощо.
Протягом 2015 – 2016 років засновник та чинний голова громадської організації «УКРСПОЖИВКОНТРОЛЬ» (УСК) Максим Гончар розпочав здійснювати свою діяльність із захисту прав споживачів у тісній співпраці із громадською організацією «СПОЖИВЧА ДОВІРА», яка із 2012 року зайняла активу правозахисну позицію щодо українських споживачів, проводила просвітницькі заходи із метою підвищення обізнаності споживачів про їх права та способи їх реалізації, видавала журнал «Споживча довіра».