Історія

Україна була однією із перших держав пострадянського простору, яка на законодавчому рівні закріпила права споживачів шляхом прийняття відповідного профільного закону. Проте, незважаючи на законодавчо створені передумови, практична реалізація прав українських споживачів тривалий час залишалась незадовільною. Численні реформування органів виконавчої влади призводили до відсутності реального контролю та нагляду за правами споживачів з боку держави та, як наслідок, до свавілля виробників та продавців товарів і продукції.

На даний час в Україні основним профільним органом у сфері захисту прав споживачів виступає Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (ДПСС). Цей центральний орган виконавчої влади сконцентрував в собі повноваження раніше існуючих органів із діаметрально протилежними векторами діяльності: Державної ветеринарної та фітосанітарної служби України, Державної інспекції з питань захисту прав споживачів, Державної санітарно-епідеміологічної служби України. Внаслідок концентрування такого обсягу зовсім різнорідних повноважень, права пересічних споживачів в своїй більшості залишаються незахищеними.

Неоднозначним з точки зору було запровадження протягом періоду 2016 – 2018 загального мораторію на проведення перевірок бізнесу, в тому числі із питань захисту прав споживачів, що залишило пересічних громадян на одинці у відносинах із виробниками і продавцями товарів та продукції.

Як будь-який орган державної влади, ДПСС обмежене у можливістю здійснювати свої контрольно-наглядові та правозахисні функції необхідністю дотримання чітких процедур під час перевірок, обмежені наданим законодавством інструментарієм та іноді відсутністю спеціалістів належної компетенції. І найголовніше – ДПСС може зафіксувати існуючі порушення, вжити заходів щодо їх припинення, однак не може захищати та відновлювати права споживачів!

Як законодавством України, так і законодавством Європейського Союзу, провідна роль у захисті та відновленні прав споживачів надається громадським об’єднанням споживачів, що мають спеціальний законодавчий статус та повноваження у відповідній сфері. Такі громадські організації можуть самостійно, на громадських засадах, проводити фактичні перевірки якості та характеристик продукції, брати участь у перевірках державних органів, захищати в судах та інших органів права споживачів, ініціювати групові позови тощо.

Протягом 2015 – 2016 років засновник та чинний голова громадської організації «УКРСПОЖИВКОНТРОЛЬ» (УСК) Максим Гончар розпочав здійснювати свою діяльність із захисту прав споживачів у тісній співпраці із громадською організацією «СПОЖИВЧА ДОВІРА», яка із 2012 року зайняла активу правозахисну позицію щодо українських споживачів, проводила просвітницькі заходи із метою підвищення обізнаності споживачів про їх права та способи їх реалізації, видавала журнал «Споживча довіра».

Максим Гончар започаткував ефективний механізм взаємодії між громадянським суспільством та компетентними органами – ДППС та Антимонопольним Комітетом України (АМКУ). Представники громадськості власними зусиллями здійснювали відбори зразків та лабораторні  дослідження, а  отримані результати надавались ДППС, яка, окрім притягнення порушників до відповідальності, передавала зібрані матеріали до АМКУ, повноваження якого значно ширші, а штрафи – набагато вагоміші. Наприклад, найбільшим штрафом за, в тому числі результатами наших випробувань, та доведення факту фальсифікації продукції, був штраф у 68 млн грн. для одного із молокопереробних заводів України.

Для посилення ролі громадськості Максимом Гончаром у 2018 році була створена громадська організація «УКРСПОЖИВКОНТРОЛЬ» (УСК). Головна мета організації – це фактичний захист та відновлення порушених прав українських споживачів із використанням всіх передбачених національним та наднаціональним законодавством способів захисту. Тобто, УСК здійснює діяльність у тому напрямі, в якому українські споживачів досі залишаються на одинці, адже жодний компетентний орган не захищає права пересічного споживача. Головний девіз УСК: якщо держава не захищає громадян-споживачів, то громадянське суспільство захищає себе самостійно.

У складі УСК працюють 14 осередків в Одеській, Миколаївській, Донецькій, Запорізькій, Харківській, Житомирській, Львівській, Полтавській, Сумській, Дніпропетровській, Чернігівській, Вінницькій, Рівненській, Івано-Франківській областях, які щодня працюють на захист порушених прав споживачів.

До складу керівних органів входили видатні українські діячі, зокрема:

Сергій «Боцман» Коротких, відомий громадський активіст, екс-командир розвідроти полку «Азов», із перших днів російського вторгнення, не гаючи ні хвилини, вступив до лав ЗСУ й став на захист України та її населення від російських загарбників

 Станіслав Предко, відомий громадський діяч, видатний спортсмен, рекордсмен світу, чемпіон Європи, майстер спорту міжнародного класу з підводного плавання. рекордсмен книги рекордів Гіннеса, президент Федерації підводного спорту та підводної діяльності України

Керівництво

Максим Гончар – засновник та чинний голова УСК (з 12.11.2018 по 09.06.2021 та з 17.08.2023 – по теперішній час)

Сергій «Боцман» Коротких – екс-голова УСК (з 09.06.2021 по 02.08.2022)

Станіслав Предко – екс-голова УСК (з 02.08.2022 по 17.08.2023)

Діяльність

Головна мета діяльності УСК – це фактичний захист та відновлення порушених прав українських споживачів із використанням всіх передбачених національним та наднаціональним законодавством способів захисту. Ми прагнемо не тільки зафіксувати порушення і припинити його, а й добитись компенсацій для постраждалих осіб. В своїй діяльності ми враховуємо і законодавство Європейського Союзу, зокрема Директиву № 2020/1828 «Про представницькі дії, направлені на захист інтересів споживачів, а також про скасування Директиви 2009/22/ЄС»

Кожен громадянин щоденно стає споживачем: купуючи харчову продукцію, отримуючи фінансові та інші послуги тощо. І лише в небагатьох випадках відсутні порушення прав споживачів щодо повноти інформації про товар(продукцію), її безпечність, належну якість. З початку повномасштабної воєнної агресії російської федерації проти України був введений мораторій на державні планові та позапланові перевірки суб’єктів господарювання, в тому числі виробників харчової та нехарчової продукції. Частина суб’єктів господарювання сприймає мораторій як можливість виробляти продукцію з порушенням вимог до її якості і безпечності. Деякі з них спеціально замінюють дорогі компоненти на більш дешеві, для отримання надприбутків у цей важкий для країни час.

Саме тому, діяльність УСК є надзвичайно важливою для українських споживачів. Використання європейських стандартів захисту прав споживачів в умовах українського сьогодення наблизить Україну до виконання всіх необхідних зобов’язань для набуття статусу повноправного члена Європейського Союзу.

Діяльність Організації здійснюється на громадських засадах: громадянами-споживачами для інших споживачів. Організація відкрита для співпраці і комунікації із всіма охочими. Всім, хто бажають приєднатись до УСК – ласкаво просимо!

Основні напрями діяльності:

Участь у законотворчій роботі

Команда Організації володіє необхідним досвідом та знаннями у сфері захисту прав споживачів, знає, чого не вистачає українському законодавству в даній галузі при практичному застосуванні. Фахівці УСК були членами міжвідомчої експертної комісії із складання проекту нової редакції Закону України «Про захист прав споживачів». Робота за напрямком триває

Експертиза продукції

Організація взаємодіє із низкою лабораторій і експертних центрів для дослідження якості і безпечності харчової та нехарчової продукції. Результати досліджень іноді шокують. Якщо у Вас є підозра щодо якості і безпечності певної продукції – не сумнівайтесь, негайно звертайтесь до УСК. Разом ми встановимо істину!

Комунікація із компетентними органами України

Організація збирає проводить необхідні дослідження та збирає матеріали за фактами порушень прав українських споживачів, які передаються в компетентні органи – ДППС та АМКУ. Фактично УСК робить за компетентні органи всю необхідну дослідницьку роботу, яку останні не можуть провести через брак коштів, фахівців, обладнання та формалізм наглядових повноважень. Це дозволяє припинити порушення, належним чином їх зафіксувати та притягнути винних осіб до відповідальності. А також отримати доказову базу для цивільних позовів в інтересах споживачів для отримання компенсацій.

Групові позови

Групові позови є найбільш ефективним механізмом відновлення прав постраждалих споживачів у країнах із розвиненими правовими системами (США, Великобританія, Канада, Нідерланди тощо). Організація виступає за якнайскоріше впровадження таких механізмів в Україні та співпрацює із провідними правниками та міжнародними організаціями, які мають досвід у питанні групових позовів. На даний час, Організацією розпочато дослідження щодо можливості притягнення до відповідальності в Україні концерну Volkswagen  за введення споживачів в оману відносно характеристик та безпечності автомобілів із дизельними двигунами, більш відоме як Dieselgate. Це лише перший крок для споживчих групових позовів. Далі буде!

Комунікація із органами та організаціями Європейського Союзу

Україна однозначно визначила свій подальший шлях – до Європейського Союзу, де споживач має широкий спектр прав, а не декларації на папері. Співпраця із інституціями Європейського Союзу, громадськими та публічними організаціями у сфері захисту прав споживачів дозволяє перейняти досвід країн Європейського Союзу та успішно імплементувати його в Україні.